تلاش برای واکسیناسیون کودکان در غزه آسان نخواهد بود: جاده‌ تا حد زیادی ویران شده است، بیمارستان‌ها به شدت آسیب دیده‌ و جمعیت در خوشه‌های جدا از هم پراکنده شده‌اند.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان جهانی بهداشت و دیگر موسسه‌های همکارش در سازمان ملل از روز یکشنبه کارزاری را برای واکسینه کردن ۶۴۰۰۰۰ کودک فلسطینی در غزه را در برابر ویروس فلج اطفال آغاز کردند. این کارزار که تلاشی بلندپروازانه در بحبوبه جنگی ویرانگر است، پس از گزارش نخستین مورد فلج اطفال در غزه ۲۵ سال گذشته در پسری ۱۰ ماهه دچار فلج پا انجام می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شناسایی یک مورد فلج ناشی از ویروس پولیو یا فلج اطفال به معنای آن است که صدها نفر دیگر هم به این ویروس آلوده شده‌اند، منتهی علامتی بروز نداده‌اند.

اکثر افرادی که دچار عفونت با ویروس پولیو یا فلج اطفال می‌شوند، بی‌علامت می‌مانند و آنهایی که علامت‌دار هستند، معمولاً ظرف یک هفته یا بیشتر بهبود می‌یابند.

درمانی برای عفونت با این ویروس وجود ندارد و از هر ۲۰۰ نفر دچار عفونت با ویروس پولیو یک نفر دچار فلج معمولاً دائمی اندام‌ها می‌شود. اگر این فلج عضلات تنفسی را درگیر کند، می‌تواند بیمار را بکشد.

تلاش برای واکسیناسیون آسان نخواهد بود: جاده‌های غزه تا حد زیادی ویران شده است، بیمارستان‌های آن به شدت آسیب دیده‌اند و جمعیت آن در خوشه‌های جدا از هم پراکنده شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که با رژیم صهیونیستی برای توقف محدود در جنگ به توافق رسیده است تا امکان انجام کارزار واکسیناسیون فراهم شود. با این حال، به انجام رساندن چنین کارزار گسترده‌ای در سرزمینی ویران شده با مردمی که ۹۰ درصد آنها آواره شده‌اند، با مشکلات بزرگی روبرو است.

وزارت بهداشت غزه روز شنبه از شروع نرم کارزار واکسیناسیون در میان تعداد کمی از کودکان در شهر جنوبی خان یونس خبر داد.

کار سخت سازمان جهانی بهداشت برای واکسیناسیون کودکان در غزه
واکسیناسیون یک کودک فلسطینی در بیمارستان ناصر در شهر خان یونس در جنوب غزه /رویترز

این کارزار چقدر طول خواهد کشید؟

دکتر ریک پیپرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در سرزمین‌های فلسطینی گفت که کارزار سه روزه واکسیناسیون در مرکز غزه از امروز یکشنبه، در طول یک «وقفه بشردوستانه» از ساعت ۶ صبح تا ۳ بعدازظهر آغاز می‌شود و در صورت نیاز می‌توان یک روز دیگر نیز به آن اضافه کرد.

او در یک کنفرانس خبری به صورت ویدئویی از دیرالبلح در مرکز غزه گفت که در وقفه‌های بشردوستانه بعدی کارزار واکسیناسیون به سمت جنوب غزه و شمال غزه گسترش خواهد یافت.

چه کسانی واکسینه می‌شوند؟

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کارزار واکسیناسیون ۶۴۰۰۰۰ کودک زیر ۱۰ سال را هدف قرار داده است. هر کودک دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال را در دو نوبت دریافت می‌کند که دومین قطره باید چهار هفته پس از نوبت اول به کودکان داده شود.

کار سخت سازمان جهانی بهداشت برای واکسیناسیون کودکان در غزه
واکسیناسیون فلج اطفال یک کودک فلسطینی در شهر خان‌یونس در جنوب غزه /رویترز

مکان‌های واکسیناسیون کجاست؟

مکان‌های واکسیناسیون در غزه، هم در داخل و هم در خارج مناطقی که رژیم صهیونیستی دستور تخلیه آنها را داده است، از رفح در جنوب تا مناطق شمالی این قلمرو را در بر می‌گیرد.

وزارت بهداشت غزه فهرستی از حدود ۱۶۰ مکان در سراسر این سرزمین - از جمله مراکز پزشکی، بیمارستان‌ها و مدارس - که در آن واکسیناسیون انجام می‌شود، منتشر کرده است. بیشتر محل‌های واکسیناسیون در خان یونس و دیرالبلح هستند، یعنی جاهایی که تراکم جمعیت کودکان زیر ۱۰ سال در آنها در بالاترین میزان است.

الان واکسن‌ها کجاست؟

حدود ۱.۳ میلیون دوز از واکسن از طریق ایست بازرسی «کرم شالوم» عبور کرده و در حال حاضر در انباری در دیرالبلح در «ذخیره زنجیره سرد» نگهداری می‌شود. این بدان معناست که انبار می‌تواند دمای مناسب را حفظ کند تا واکسن‌ها قدرت خود را از دست ندهند.

قرار است محموله دیگری با ۴۰۰۰۰۰ دوز به زودی به غزه تحویل داده شود.

عمار عمار،سخنگوی یونیسف گفت که واکسن‌ها توسط تیمی متشکل از ۲۰۰۰ داوطلب پزشکی به مکان‌های توزیع منتقل می‌شوند.

چه چالش‌هایی در پیش است؟

راه‌اندازی هر نوع کارزاری که مستلزم عبور و مرور در نوار غزه و تعامل با سیستم پزشکی آن باشد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

سازمان ملل تخمین می‌زند که تقریباً ۶۵ درصد از کل شبکه جاده‌ای غزه آسیب دیده است. ۱۹ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان این باریکه از کار افتاده‌اند.

رابطه بخش شمالی و جنوبی غزه قطع شده است و رفت‌وآمد بین دو منطقه به دلیل عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در طول جنگ چالش‌برانگیز بوده است. گروه‌های امدادی قبلاً پس از هدف قرار گرفتن کاروان‌ها توسط ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شده بودند سفرهای خود را به دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف کنند.

پیپرکورن روز جمعه گفت که سازمان جهانی بهداشت نمی‌تواند مانند سایر کارزارهای فلج اطفال واکسیناسیون خانه به خانه را در غزه انجام دهد. هنگامی که از او درباره تداوم این کارزار پرسش شد، پاسخ داد که اگر همه چیز به درستی پیش برود، این کار امکان‌پذیر است.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 878412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha